Friday 15 February 2013

politik kah saya #2


hye..!
Kali ni aku nk meluahkan sedikit pandangan aku terhadap politik ni
Firstly, aku bukan org kuat politik (even saudara –mara aku orang kuat PAS n BN).
aku xtau PSY datang Malaysia wat konsert sempena sambutan CNY anjuran Bn.
Guane leh tau?? Bila tengok gmbr sepupu sepapat aku p konsert tu tengah hari rembang.
.
.
Wahai PM, knapa la dok wt konsert  time raya cina?
What I understand, raya.. xkira la bangsa apa pon anda. Mesti la nk berkumpul sesame keluarga. Berkongsi cerita. Bukan nya p konsert tengah panas.

Wat la hari lain. Dah la jemput PSY wat Gangnam Style. Aku dari awal lagu tu kuar smpai skang, xdak sekelumit pon perasaan nk suka lagu tu.
PM, tolong lah jemput Backstreet Boys!!

Pilihan raya pula dah nak dekat.. even tarikh nya masih diragui.
As a Malaysian, as a muslim.. got to say this.

1. ni kira 1st time nak mengundi. Nk ikotkan , x mau aku undi. Xdak effect apa kat aku. Tapi, kwn aku gtau..kita ada hak untuk memilih pemimpin. di akhirat nanti, Allah akan tanya bagaimana kita memilih al-Fatih? Memikirkan keadaan di akhirat kelak.. minta lah dipermudahkan. Sesungguhnya kamisebagai rakyat inginkan pemimpin yang dapat mengekalkan keamanan serta memegang kukuh Islam sebagai agama yang suci.
(Mesti wat solat sunat Istikarah ni. Minta petunjuk dari Allah)

2.  Adab dan akhlak itu penting dalam memartabatkan sesebuah kerajaan ataupun pimpinan. Lemah kedua-duanya maka ia dapat membawa kepada keruntuhan sesebuah masyarakat.
*sejarah time tingktn 4

3. untuk menjadi pemimpin disanjung tinggi, beliau harus lah mampu memimpin keluarga nya, seterusnya bangsa dan negara.

Saya bukan la nak kutuk PM or anyone. This is fact! Seorang isteri harus support suaminya, menjaga air muka suaminya.. menjadi penasihat yang baik.bukan nya menambah malu mereka. Membiarkan si suami melangkah kaki dengan timbunan dosa menyusul setiap langkah. Ok. Bab dosa pahala..serahkan kepada Allah Maha Adil.

 Jika ingin mendapat hasil tanaman yang baik, kita harus menjaga nya dari akar umbi..~lebih kurang camtu la~
Haishhh..~

Aku bukan nk menghasut orang untuk benci BN or Pas. Pas pon banyak juga kelemahannya. Well, every party ada kelemahan dan kekuatan sendiri.

And I have voice to shout.
I speak for my own. And I did. 
What about you???


2 comments:

  1. putputput!sy bru follow belog anda.hihi.
    nk dftr ngundi jgk.kt mne ang dftr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku daftr kat sini tapi mengundi kat kedah. lani, online pon buleh rasanya.

      Delete